2012. október 30., kedd

Tisztelt Ivóvíz úr/asszony!

Vagy német szakos volt, aki írta, vagy csak áldozata az egyre inkább begyűrűző nagy kezdőbetűvel szavakat író divatnak. Tulajdonképpen eléggé zavaró, amikor fórumokon, kommentekben a személyes megszólítást (te, ön) nagybetűvel írják. Bár van egy íratlan szabály, hogy amennyiben egy hivatalos levelet írunk, abban az udvariasság és a tisztelet egyik jeleként írhatjuk a megszólítást nagy kezdőbetűvel (így érthető a „Tisztelt” és a „Fogyasztó”), a mindennapi futó kommunikáció során ez inkább zavaró. Amikor azt látom, hogy „XY mit képzelsz Te magadról, Te nagyon hülye vagy…” – akkor nagyon furcsállom a látványt. Sokan a mellékneveket, jelzőket is elkezdték már nagy kezdőbetűvel írni, például azt hiszik, hogy ha azt írják „magyar”, nem pedig „Magyar”, akkor az a tiszteletlenség jele. Pedig hát számomra magyarként is autentikusabb az a személy, aki tisztában van vele, hogy az anyanyelvén a melléknevet kis kezdőbetűvel írják.

Néhányan pedig már elkezdték a főneveket is nagy kezdőbetűvel írni, ezt pedig nem is értem, hiszen itt nincs szó tévesztésről, ami a tulajdonnevekből képzett melléknevek esetén fennáll (Magyarország, magyarországi). Ha jól tévedek, a németben kell a főneveket nagybetűvel írni (biztos nem vagyok benne, nem vagyok németes), de szerintem az ivóvíz – legyen az bármily becses is – még nem érdemelte ki, hogy ilyen tisztelettel beszéljünk róla, és nagy kezdőbetűvel indítsuk, mintha valakinek a neve lenne.


5 megjegyzés:

  1. Én azért szeretem ha a megszólítás nagybetűvel van. És ha valaki elküld valakit valahova az már úgyis magát minősíti.
    Viszont felfedeztem még egy hibát, ha jól látom és nem a fénykép csal a Zrt után pont kell, vagy mi. A honlapjukon használnak ott rendben van a helyesírás

    Kicsit off, de azért ideírom mert érdekkel. Sokszor találkozom én is ilyet szépségekkel, de oldalt nem készítek érte, mert azért nem olyan sűrűn. Ha érdekkel esetleg küldhettek, kíváncsian figyelem majd a Te reakcióidat azokról.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha találsz ilyeneket, feltétlenül küldd el, mivel elég kis helyen élek, és egy idő után el fognak ezek fogyni. Tehát anyagra vevő vagyok. Az analízist rám bízhatod.

      Azért akárhogy is szereted (a nagybetűs megszólítást), attól még a helyesírás nem fog a te szereteted irányába változni. Stilisztikai szempontból írhatjuk a megszólítást nagybetűvel, de ez általában a tiszteletet fejezi ki. Ha valaki számomra indifferens, vagy unszimpatikus, nem tisztelem meg a nagy kezdőbetűvel. Ahogy egy cégnek sem kell a saját ügyfeleit így megszólítani. Ez így szimpla seggnyalásnak tűnik.

      Törlés
    2. Nekem konkrétan céges előírás volt egyszer, hogy az "Ön" így nagybetűvel írandó. Szerintem nem, viszont a főnökség az főnökség..

      Törlés
    3. Hát, parancs az parancs. De itt nem a megszólítással van baj, hanem azzal, hogy az „Ivóvíz” semmiképpen sem tulajdonnév. Erre nincs mentséd.

      Törlés
    4. Kéjes borzongással olvasom a bejegyzéseket, itt nem álltam meg, hogy belekotnyeleskedjem: az értesítő készítője -- nyilván szépérzéke okán -- új bekezdésbe tette az Ivóvizes sort, amitől a szövegszerkesztő automatikusan kijavította a mondat kezdőbetűjét nagyra. Ez csak feltételezés, bárha lenne a képen Mutat/rejt gomb!

      Törlés